Sensorische Informatieverwerking

 

     De Tijgersprong | Kaaistraat 63 | 4651BM Steenbergen | 0167-794517 | mail@detijgersprong.nl

Sensorische Informatieverwerking


Voor alle informatie over Sensorische Informatieverwerking verwijzen we u door naar onze nieuwe website: www.sensorylab.nl


Sensorische Informatieverwerking (SI) is het vermogen om informatie uit ons lichaam en de omgeving op te nemen door middel van onze  zintuigen, deze informatie te verwerken en daarop te reageren met een gepaste reactie. Een ander woord hiervoor is zintuiglijke prikkel-verwerking.


In het dagelijks leven krijgen wij informatie binnen via onze zintuigen (ogen, oren, tast, smaak, reuk, spier- en gewrichtsgevoel, evenwichtsorgaan en intern gevoel). Wij scheiden belangrijke van onbelangrijke informatie (iemand is zich bijvoorbeeld niet meer bewust van het tikken van een klok in de kamer terwijl de klok wel geluid maakt) en kunnen de informatie juist interpreteren. Een goede sensorische informatieverwerking maakt dat iemand goed kan functioneren in zijn dagelijks leven zonder voortdurend afgeleid te zijn.

Kinderen waarbij de sensorische informatieverwerking niet zo soepel verloopt hebben vaak verwarrende en onduidelijke problemen. Sommige activiteiten doen ze net zo goed als leeftijdsgenootjes of zelfs beter, terwijl ze in andere dingen achter kunnen blijven. Ze hebben goede ogen, maar draaien bijvoorbeeld toch letters om of kunnen vormen niet uit elkaar houden. Ook kunnen ze erg onhandig zijn, vaak vallen, moeite hebben met evenwicht. Soms klimmen ze hoog in bomen zonder gevaar te zien of zijn juist bang voor kleine hoogtes die ons ongevaarlijk lijken. Enkele kinderen hebben een vreselijke hekel aan bepaalde kleding of merkjes in de nek. Ze kunnen in paniek raken als ze vies worden of schrikken van een vriendelijk bedoelde aanraking, die voor hen aanvoelt als kriebel of pijn.


Andere mogelijkheden zijn: concentratieproblemen, onrust of juist erg stil en teruggetrokken zijn. De oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat bepaalde informatie bij deze kinderen te sterk of te zwak aankomt in de hersenen, waardoor ze er overmatig of juist onvoldoende op reageren.

Sensorisch Profiel

Als u met uw kind bij ons komt, dan doen we eerst onderzoek waarbij een sensorische profiel maken: we kijken per zintuigsysteem of uw kind meer of juist minder dag gemiddeld reageert op een prikkel. Daarna bekijken we het gedrag van uw kind: hoe gaat uw kind om met te veel dan wel te weinig prikkels. Is dat handig en effectief? We kijken of de problemen die u en uw kind ervaren te verklaren zijn vanuit deze manier van verwerken van zintuiglijke inforamatie.

Samen met u en uw kind zoeken we vervolgens oplossingen om het dagelijks functioneren te verbeteren en fijner te maken. Indien nodig betrekken we de leerkracht hierbij.

In sommige gevallen proberen we om door middel van behandeling verandering aan te brengen in de manier waarop het kind de sensorische informatie organiseert, zodat het kind beter in staat is op een goede manier te reageren op de wereld om hem heen. Dit gebeurt spelenderwijs.

Resultaat

Een kind wat begrepen wordt en goed in zijn vel zit, is een mooi doel. Maar ons meetpunt is dat u functionele verbetering merkt: dat de problemen van uw kind verminderen. Deze doelen stellen we samen.

Na onderzoek starten we behandeling/begeleiding. Na 6 weken zult u merken dat het “rommelt”. Uw kind reageert regelmatig anders dan u verwacht en dat is positief. U ziet verandering. Na 3 maanden hebben we meestal een groot deel van de behandeldoelen gehaald.

Neurologie

Sensorische informatieverwerking is best ingewikkelde materie en komt soms misschien moeilijk of soms zweverig over. Dan is het goed te weten dat SI pure neurologie is. Al het gedrag dat u ziet (mits een SI probleem) verklaren we vanuit de neurologie. De werking van onze hersenen, ons zenuwstel is ingewikkeld, maar zeker niet vaag. Wilt u meer weten: we geven u graag leestips. Ook bent u van harte welkom op een van onze workshops waar we meer informatie geven.